Intervju

Andreas Stenberg, VD för Årets Kock

Färdplan - Hundra procent

“För att nå hundra procent av potentialen behöver branschen en mångfald av perspektiv, erfarenheter, preferenser och förmågor”.

Hundra procent – en färdplan för en inkluderande restaurangbranch
Nu sjösätter Årets Kock AB sin färdplan för en mer inkluderande restaurangbransch. Färdplanen som kallas för ”Hundra procent” har arbetats fram med syfte att på ett systematiserat sätt arbeta för att inkludera mer mångfald i tävlingen Årets Kock, i Årets Kock AB:s övriga verksamhet och i branschen i stort.

Vi ställde några frågor till Andreas Stenberg, VD för Årets Kock:

Varför kallas planen för Hundra procent?
Vi kallar planen för ”Hundra procent” för att markera att vi har ett möjlighetsorienterat perspektiv. Med ökad inkludering av mångfald tar vi vara på all potential i branschen och kan därmed ännu bättre verka för vårt uppdrag – att leda svensk gastronomi in i framtiden. Hundra procent av kompetensen, hundra procent av potentialen.

Restaurangbranschen har historiskt sett haft utmaningar med missförhållanden i form av sexuella trakasserier och förminskning. Flera ledande aktörer i branschen, däribland Årets Kock AB, kan konstatera att arbetet för att ytterligare motverka dessa problem måste intensifieras. Vårt fokus ligger på inkludering av mångfald. För att nå hundra procent av potentialen behöver branschen en mångfald av perspektiv, erfarenheter, preferenser och förmågor.

Vilket mål finns med planen?
Vi arbetar utifrån en plan som sträcker sig till 2025, där vår målsätting för tävlingen Årets Kock är att antalet kvinnor, utlandsfödda eller personer med annat etniskt ursprung som söker till tävlingen över perioden ska öka med minst 25% per år.

Hur ska målet uppnås?
Vi har identifierat ett antal kritiska faktorer för att nå framgång. Vissa av dessa kan vi påverka helt själva medan vi på andra områden måste jobba med att inspirera andra aktörer i branschen för att få till en önskvärd förändring.

Bland de områden som vi själva kan påverka kan jag nämna ett par exempel på aktiviteter som vi sjösätter inom kort:
Vi kommer bland annat att tillsätta en rekryteringskommitée som får i uppdrag att på helt nya ställen scouta fram duktiga tävlingsvilliga kockar.

Utöver det kommer vi att lansera ett initiativ som vi kallar Årets Kock Academy. Där kommer vi att samla inspiration och tips för de kockar som är intresserade av att tävla. Initiativet handlar om att hyvla ned trösklar och bjuda på information till tävlingsovana kockar.

Som ett sista exempel kan jag nämna att vi i större utsträckning kommer att inkludera mångfald i de olika jurygrupperna. För att få till en mångfald av perspektiv, erfarenheter och preferenser kommer vi att se till så att tävlingens jury som helhet har en större geografisk spridning, både i Sverige och i utlandet. Vi kommer även öppna upp för en bredare representation från andra områden inom gastronomin. Det innebär att juryn inte enbart kommer bestå av professionella kockar utan även personer med annan gastronomisk bakgrund och kompetens.

 

Utöver dessa områden ingår det Årets Kock AB:s plan att på olika sätt även stötta andra initiativ i branschen som arbetar mot samma mål, som till exempel det coachinginitiativ för tjejer som TakeOver och Martin & Servera presenterade tidigare i veckan.