American Express skänker hela sitt annonsutrymme under två veckors tid åt krogbranschen. Istället för företagets vanliga reklam får nu restauranger, kaféer och barer en möjlighet att tala direkt till en mycket större publik, för att tillsammans rädda en bransch i nöd. Samtliga företag i restaurangbranschen är välkomna att vara med i initiativet.
American Express säger i ett pressmeddelande att de tar spridningen av Covid-19 på största möjliga allvar och har fullt förtroende för myndigheternas agerande. Initiativet Backa krogen! syftar till att stötta en krogbransch som just nu befinner sig i ett mycket allvarligt läge, som ett direkt resultat av pandemin.
– Vi vill göra det vi kan för att hjälpa till i denna svåra stund. Därför känns det helt rätt att stötta den svenska krogbranschen som just nu kämpar för sin överlevnad. Marginalerna är små i vanliga fall, vilket gör att uteblivna gäster drabbar branschen mycket hårt. Backa krogen! är inte lösningen på allt, men förhoppningsvis blir det i alla fall en hjälpande hand när den behövs som mest, säger Fredrik Sauter, nordisk vd för American Express.
Med start idag kan krögare, bar- och kaféägare anmäla sig till en annonsplattform som ger dem direkt tillgång till en ny och större publik. Det enda som krävs av krögarna är en kortare film där de själva berättar om sin restaurang och hur den som så önskar kan ge sitt stöd. Det kostar ingenting att delta i kampanjen och restauranger, kaféer och barer i hela landet är välkomna att delta.
American Express finansierar planering, produktion och administration samt mediekostnaden. Man avslöjar inte exakt hur mycket annonsutrymme man köpt men medger att det rör sig om miljonbelopp.

Företag skänker annonsmiljoner till restaurangbranschen

Restaurangvärlden