

Årets Kock Elevtävlingar
Årets Kock AB och tävlingsledare Ulrika Brydling arrangerar varje år Årets Kockelev och Årets Kockelever. Det är den största satsningen som görs mot kockelever under gymnasietiden. Genom tävlingen vill Årets Kock främja tillväxten i branschen, skapa möten mellan elever, etablerade kockar och andra branschaktörer samt utbilda och inspirera framtidens kockar.
Varför är det viktigt med elevtävlingar?
Elevtävlingar spelar en viktig roll i att främja tillväxten i branschen. Några fördelar som elevtävlingar erbjuder är:
-
Tävlingserfarenhet – om man först tävlar i en ungdomstävling så är möjligheterna större att man sedan tävlar i en seniortävling.
-
Främjar mångfald – det är fler tjejer som tävlar i ungdomstävlingar. Genom en ungdomstävling arrangerad av Årets Kock AB ska förhoppningsvis fler duktiga tjejer inspireras att tävla i seniortävlingen.
-
Möjlighet att bygga nätverk mellan ungdomarna och samarbetspartners samt branschen.
-
Möjligt mentorskap med tidigare vinnare av tävlingen Årets Kock.

Våra elevtävlingar

Årets Kockelev
Individuell tävling
För dig som idag går i årskurs 3
Tävlingen sker under våren 2025

Årets Kockelever
Lagtävling
För er som idag går i årskurs 2
Anmälan under våren 2025 och finalen äger rum under hösten 2025 när ni går i årskurs 3
Vinnarna får varsin plats i Årets Kockelev 2026
Anmälan till Årets Kockelever 2025
Kvalificeringstävling Årets Kockelever
Kvalificeringstävlingen Årets Kockelever är för er som går i årskurs 2 och är en lagtävling för två personer. Tävlingens mål är att skapa förståelse för er unga kockar om hur viktig hållbarhetstanken är i vårt yrke. Vi förväntar oss att ni undersöker, reflekterar och lär er under tävlingens gång.
Tävlingens tema: Agenda 2030, mål 15: Ekosystem och biologisk mångfald.
-
Teoriuppgift: Vad kan du göra för att tillgodose mänsklighetens behov av livsmedel, energi, vatten, mineraler, läkemedel och förnybara råmaterial utan att undergräva den biologiska mångfalden, och genom att hållbart nyttja ekosystemtjänster samtidigt som du minskar utsläppen av växthusgaser? Skriv ca 500–2000 tecken eller spela in en film på max 2 minuter med dina tankar.
-
Recept och bild på två rätter med huvudråvara:
-
Ekologiska mejeriprodukter från ko, get eller får.
-
Båda rätterna ska tillagas för 4 personer och ha hållbarhetsfokus.
-
Laget består av två personer!
-
Rätterna får vara i valfri storlek, kalla eller varma.
-
Bedömningen genomförs av en uttagningsjury som plockar ut 6 bidrag. De som går vidare kommer att få en ny uppgift till finalen.
Hållbarhet:
-
Kvaltävlingens huvudsyfte är att lyfta hållbarhetsfrågor och visa på hur mat kan lagas med omtanke om både oss själva och vår omvärld.
-
Vi vill att ni under tävlingen tydligt ska kunna motivera er matlagning och ert menyval ur ett hållbarhetsperspektiv.
-
Juryns bedömning kommer även att innehålla en särskild poängpost för menyns hållbarhet, med hänsyn till både ekologisk och socioekonomisk hållbarhet.
-
Så tänk noga kring menyval, råvaror och teoriuppgift.
Jury och poäng:
Bedömning av bidrag till Årets Kockelever sker av en av utsedd uttagningsjury. Ledaren av juryn är Ulrika Brydling.
Poängsystem:
-
Recept och bild: 40 poäng
-
Teori: 40 poäng
-
Hållbarhet: 20 poäng
Final:
-
6 lag går vidare till finalen efter en digital uttagning av juryn.
-
Finalen hålls under höstterminen 2025.
Anmälan:
-
Skicka in ert recept i Word eller RTF dokument enligt mall med upphovsman och skola senast den 11 april till ulrika@brydling.se.
-
Vid frågor vänligen kontakta ulrika@brydling.se.
Grattis till vinnarna!

Årets Kockelev 2025
Vinnare av Årets Kockelev 2025 är Emilia Björklund från Wisbygymnasiet i Visby.

Årets Kockelever 2024
Vinnarna av Årets Kockelever 2024 är Emilia Björklund och Nazra Mohammed Siyad från Wisbygymnasiet i Visby.
Tack till våra partners som bidrar till elevtävlingarna!
Årets Kock AB är en partnerfinansierad organisation som ägs av Arla och Spendrups. För ägare och partners är Årets Kock en arena och ett forum att driva restaurangbranschen framåt och att leda svensk gastronomi in i framtiden.