2012-11-06

Veteraner och debutanter i andra semifinalen av Årets Kock 2013

Nära 150 kockar sökte till Årets Kock 2013 – SM i professionell matlagning.  Nu återstår 24 tävlande som ska göra upp i två semifinaler. I förra veckan offentliggjordes de kockar som möts i den första semifinalen i Uppsala 13 november. Nu släpps namnen på dem som tävlar i andra semifinalen i Jönköping den 20 november.

De totalt 24 semifinalisterna är verksamma från Malmö i söder till Luleå i norr. Majoriteten kommer från storstockholmsområdet, Malmö eller Göteborg men även orter som Kumla, Ystad och Simlångsdalen finns representerade. Två tävlande arbetar i Norge. Ålderspridningen är mellan 22 och 45 år och samtliga tävlande är män. Många har flera Årets Kock semifinaler och finaler bakom sig men nästan lika många tävlar för första gången.

Tolv semifinalister tävlar i Uppsala 13 november och tolv tävlar i Jönköping den 20 november. De tolv kockar som tävlar i Uppsala har offentliggjorts och namnen hittas här.

De 12 semifinalisterna i Jönköping 20 november och deras tävlingsrätter:
Leo Frodell, Storstad, Stockholm
Hel bakad odlad piggvar med knaprigt skinn och munierstekt slag
Fredrik Persson, Görvälns Slott, Järfälla
Kryddstekt kaninrygg från Vreta gård, kaninkorv smaksatt med lardo och salvia.
Robin Engdahl, Riddersviks Gård, Hässelby
Hjälmargös på tre vis. Bakat ostron, dill och krassegelé samt rökt smöremulsion
Martin Hansen, Grand Hotel, Lund
Hasselnötsstekt filé och krispiga vingar av garnfångad slätvar från Skagerrak med kravmärkta blåmusslor, ekologiska lökar, pepparrot, brynt benmärg och krasse
Martin Brag, Pontus Catering, Stockholm
Variation på Hagbygårdsanka – serverad med saltrostade betor, bakad och inlagd lök, nötig ”jord” samt anksky och en doft av cassiabark
Edin Dzemat, Linnea Art Restaurant, Göteborg
Dillrimmad stekt piggvar med lättrökt bakad Smögenkräfta, frasigt piggvarsslag, pepparrot och yoghurts puré
Jesper Bogren, Swedish Taste, Göteborg
Hummerbakad torsk med blomkålsterrin smaksatt med bränd citron, kroppkakor samt hummerte
Niklas Edgren, Fazer Food Services, Kumla
Gårdskyckling Anglais
Jonas Lagerström, Bølgen og Moi, Tjuvholmen, Oslo
Grissida och kind från Domta gård, med svamp, kålrot och tryffel
Daniel Müllern, Brasserie Östergatan, Ystad
Knaperstekt sadel och slarvsylta på Unggris från Henriksfälts Gård med minutpicklade höstfrukter, rotsellerikräm och brynta hasselnötter
Dennis Säwström, Mahults Herrgård, Simlångsdalen
Ekologiskt lamm från Öströö fårfarm med lök, persilja och Präst
Lukas Hansson, Grand Hotel, Lund
Brynt sockersaltad torskrygg med tempererat ägg, jordärtskockor, frasig brandad, picklade gurkpärlor, rökta musslor, hasselnöt och skummig musselsås med smak av dill.

Alla bidrag till Årets Kock 2013 bedömdes anonymt av en jury bestående av ett 20-tal av Sveriges mest välmeriterade kockar. Först när resultatet av juryns arbete var klart offentliggjordes namnen bakom tävlingsrätterna. Tävlingsuppgiften var att kreera en valfri varmrätt, med enda villkoret att den måste innehålla en mjölkprodukt förutom smör.

Årets uttagningsjury bestod av:
Fredrik Eriksson
(juryns ordförande), Årets Kock 1987, Långbro värdshus, Älvsjö, Markus Aujalay, Årets Kock 2004, ordförande i föreningen Årets Kock, Winterviken, Stockholm, Jonas Dahlbom, Årets Kock 1996, Dahlbom på Torget, Åre, Karin Fransson, Hotell Borgholm, Öland, Håkan Thörnström, Thörnströms kök, Göteborg, Elisabeth Johansson, Mediamat, Stockholm, Henrik Nordström, Restaurang Lux, Stockholm, Magnus Ek, Oaxen Krog, Mörkö, Stefan Karlsson, Årets Kock 1995, Fond, Göteborg, Malin Söderström, Moderna Museet, Stockholm, Stefano Catenacci, Operakällaren, Stockholm, Anders Vendel, Vendel Restauranger, Malmö, Magnus Lindström, Årets Kock 2003, Swedish Taste, Göteborg, Melker Andersson, Grupp F12, Stockholm, Karl Ljung, Årets Kock 1999, Stureplansgruppen, Stockholm, Andreas Hedlund, Årets Kock 2002, Hedlund mat och vin, Stockholm, Cajsa Johansson, Cajsas kök, Uppsala, Jonas Lundgren, Restaurang Jonas, Stockholm, Paul Svensson, Paul Svensson Mat, Stockholm samt Pontus Frithiof, Pontus Frithiof Group, Stockholm.

De båda semifinalsegrarna får varsin plats i finalen. Ytterligare åtta kockar går vidare på poäng till Sista chansen i Göteborg den 28 november där de tävlar om de återstående fyra finalplatserna. Totalt är det sex kockar som gör upp om titeln Årets Kock 2013 i Stockholm den 8 februari 2013.

För ytterligare information:
Hanna Halpern, general Årets Kock: 070-555 82 82
Anna Gustafson, presschef Årets Kock: 076-116 43 31
www.aretskock.se

Årets Kock i sociala medier:
Klas Lindberg, Årets Kock 2012 under hans vinnarår på www.aretskockbloggen.se

Årets Kock på twitter #aretskock

För senaste nytt om tävlingen gilla Årets Kock på facebook

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatörer), Electrolux, Scan och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Svensk Fågel, Visita, Diversey, Jordbruksverket, Leröy och Norges Sjömatråd (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till mejeriernas branschorganisation Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats av svenska mejeriföretag i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.