logo_arla


Arla var med och startade tävlingen Årets Kock och det är vi så klart mycket stolta över. Men vi är nästan ännu mer stolta över hur vi har förvaltat uppdraget som startade tävlingen; att utveckla matlandet Sverige!

Eftersom Arla Foods har varit med från början har vi byggt upp en lång relation med kockeliten. Något som även kommer våra kunder till del. Vi tar till exempel hjälp av vinnarna av Årets kock i vår produkt- och receptutveckling.

Och vi bryr oss inte bara om kockeliten – vi vill få alla kockar att växa. Tillsammans med föreningen Årets Kock satsar vi på att inspirera kockar i skolkök, äldreboenden och på restauranger via till exempel utbildningar som Kock i Skolan, Culinary Labs (olika utbildningar för branschen) utmärkelsen Arla Guldko och olika receptsamlingar.

– Årets Kock stärker matkulturen i Sverige på bred front och det är tydligt att kockyrkets status har höjts generellt sedan tävlingen startade. Vi ser det överallt. På skolor, äldreboenden, pizzerior och snabbmatsställen jobbar duktiga och stolta kockar som gör ett fantastiskt jobb. Det är roligt att Arla har varit med och drivit den här utvecklingen, säger Inger Myresten, marknadsansvarig på Arla Foodservice.

Arla Foods är ett globalt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av mjölkbönder. Vi har produktion i 13 länder, försäljningskontor i ytterligare 20 länder, och mer än 19 000 medarbetare sammanlagt.

Våra produkter säljs under tre välkända varumärken – Arla®, Lurpak®, och Castello® – i mer än 100 länder och våra kärnmarknader är Sverige, Danmark, Finland, Storbritannien, Tyskland och Holland. Genom konceptet Närmare Naturen™ har vi åtagit oss att göra våra produkter fria från konstgjorda färg- och smakämnen och att begränsa vår användning av tillsatser. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Antal ägare: 13 413 mjölkbönder (2014)

Invägd mjölk: 12,7 miljarder kg (2013)

Antal årsanställda: 19 000

Expedition Årets Kock

Jimmi Eriksson, vinnare av Årets Kock 2016, valde San Fransisco och Napa Valley som resmål för sin inspirationsresa och hittade där inspiration som han har tagit med sig in i sitt eget kök, se teaser nedan. Följ med på en spännande expedition full av olika matupplevelser på allt från diners och hamburgerhak till ostronbarer, stjärnkrogar och världsberömda The French Laundry!

https://kund.arla.se/expeditionak/